Bkc logo32x32

BIBLICAL CULTURAL CENTRE

MENU
  • Home
  • About us
  • Blog
  • Archive
  • СРП
  • ENG

%d0%b2%d0%b8%d1%80%d1%81%d0%b0%d0%b2%d0%b5%d1%98%d0%b0

ЈАКОВ СНЕВАЧ – последњи сан Јосиф-наратива и Књиге Постања

25 April 2025

Његов сан је последња теофанијска визија у читавом Постању и једини сан поруке у Јосиф наративу. Теофанија истиче на позадину опште приповести, али ју је приповедач уткао у контекст. Јаковљевом сну претходе драматичне речи праоца: доста ми је што је жив син мој Јосиф. Него идем да га видим пре него што умрем (Пост 45:28). Оне су закључак сажете наративне сцене током које Јаковљеви синови саопштавају оцу да је Јосиф жив и да влада у Египту (45:25-26). Наратор не задовољава читаочеву машту и не задржава се на детаљима којима (нпр. неизоставно потребном објашњењу које укључује и братско признање ранијих злодела). Фокус је на Јаковљевој реакцији неверице и пропратном коментару; стеже му се срце (45:26в). Утисак је да је Јаковљева неверица је у основи страх од лажне наде и да је вест, иако радосна, изазвала дубок стрес.

Једна од карактеристика Јосиф наратива која га разликује од ранијих праотачких сага је одсуство теофанијских визија. Јосифови снови се, такође, разликују од оних које су имали његови преци, а нису ни изричито приписани Јахвеу. Јаков је једини који чује Јахвеа непосредно (Пост 46:1–4). Његов сан је последња теофанијска визија у читавом Постању и једини сан поруке у Јосиф наративу. Теофанија истиче на позадину опште приповести, али ју је приповедач уткао у контекст. Јаковљевом сну претходе драматичне речи праоца:  доста ми је што је жив син мој Јосиф. Него идем да га видим пре него што умрем (Пост 45:28). Оне су закључак сажете наративне сцене током које Јаковљеви синови саопштавају оцу да је Јосиф жив и да влада у Египту (45:25-26). Наратор не задовољава читаочеву машту и не задржава се на детаљима којима (нпр. неизоставно потребном објашњењу које укључује и братско признање ранијих злодела). Фокус је на Јаковљевој реакцији неверице и пропратном коментару; стеже му се срце (45:26в). Утисак је да је Јаковљева неверица је у основи страх од лажне наде и да је вест, иако радосна, изазвала дубок стрес.

Сцена је у ванбиблијским предањима неизоставно морала да буде разрађена и укључила је Сераху која Јакову саопштава вест о живом Јосифу. Обраде укључују моменте фантастике повезујући праведну жену са сећањем на место где је Јосифово тело посмртно похрањено. Наводно, браћа су страховала да ће вест превише узбудити, можда и усмртиити оца. Зато су Асировој кћери наложили да уз харфу пева Јосиф, мој ујак је још жив и он влада египатском земљом. Постепено, Јаков је, под утицајем Божијег Духа, у милозвучној поруци добијао, препознавао и коначно прихватио вест о Јосифу. Сераху је благословио дугим животом, због чега добија место добија у мистичним предањима Зохара, али и у уметничкој обради Јосиф-наратива.
Ситуација емотивног шока је разглог због којег се Јаков, пре поласка у Египат, упућује у Вирсавеју, древно светиште повезано са Исааком и ту добија теофанијски сан (ноћну визију, Пост 46:2–4) сличну онима из свог ранијег живота. Јаковљев повратак у Ханан, после дводеценијског странствовања у Харану, био је обележен загонетним сусретом са анђеоским логором (Пост 32:1-2) и још загонетнијим рвањем са човек/Бог/анђеоским ликом на обалама Јавока, у Фануилу (Пост 22-32). Нешто касније га Бог у сну подсећа на савезно обећање дато у Ветилу (Пост 35:11), том кључном месту Јаковљевог живота. Ветил је био место на којем је сам Бог потврдио савезна обећања праоцу Јакову, и то у тренутку, када је бежећи пред Исавом, напуштао земљу обећану праоцима и тако угрожавао испуњење обећања. Том приликом и у знаменитом сну који је укључивао небеске лестве и анђеле који њима ходе ка и од божанског престола, Бог обећава Јакову да ће бити са њим и да ће га вратити у Обећану земљу, после тешког искуства странствовања (Пост 28:10-22).

Деценијама касније Јаков је опет у ситуацији да напушта Ханан и угрожава испуњење божанског обећања праоцима, тим пре што је у животној доби која му не оставља наду у повратак у Обећану земљу. Жеља за сусретом са Јосифом је сигурно била јака, искуство глади у Ханану тешко, али неизвесност је захтевала да Јаковљев пут у Египат буде подстакнут, охрабрен и одобрен непосредном божанском поруком. Вирсавејска ноћна визија није детаљно разрађена нити величанствена као она из Ветила, али затвара лук и чврсто повезује Јаков-наратив и Јосиф-наратив тако што у средиште враћа тему савеза и савезних обећања. Пост 46-47 је обојено савезним језиком и сликама које асоцирају приповести о праоцима. Јаковљев сан поново уводи теофанијску комуникацију карактеристичну за наративе о праоцима. Ово је треће (и последње) Божје јављање Јакову у сну, а сваки од његових снова наглашава обећање Аврамовог семена. Јахве понавља обећање да ће Јаков постати велики народ, а сну следи списак од седамдесет потомака (=чланова породице). То још увек није велики народ, али се испуњење савезних обећања јасније види. Значајно је да је ово једини сан у Јосиф-приповести који је сан (непосредне) поруке и који, стога, не треба тумачити.

Пут у Египат је описан као силажење доле, чиме се Јаковљево искуство везује са Јосифовим. И ово путовање мора да буде, слично Авраамовом, подстакнуто божанским не бој се. Јаковљев последњи теофанијски сан је један од стубова који повезује ове циклусе и успоставља веза приповести о Јосифу и ранијих патријахалних. Јосиф-наратив је њихов закључак. Уколико би он био одвојен од ранијих приповести, штета би била обострана. То потврђује и разматрање других мотива Јосиф-приповести, и заједно са њима сведочи о чврстој повезаности Јосиф-наратива са остатком Постања, како у структуралном тако и у богословском смислу.

Извори:
Јован Благојевић, Књижевне карактеристике, контекст и структура Јаков-циклуса (Пост 25:19-35:29), у Видослов, Преображење, 2021.
Јован Благојевић, Понављање приповести - покушај алтернативног читања наратива о „Јаковљевом рвању“  у Видослов, Васкрс 2022.
Alan t. Levenson, Joseph: Portraits Through the Ages, Jewish Publication Society, 2016.
Arnold Hensman, A Narrative Analysis of Genesis Chapter 37 as Introduction to The Joseph Novella, Thesis · December 2021 Technological University Dublin - Blanchardstown Campus Submitted to The Pontifical University, Saint Patrick’s College Maynooth.
Barbara Green, God’s Holy Spirit, 26; Yiu-Wing Fung, Portrayal of Joseph in Genesis: the Problematic Nature of his Claims to Knowing God' Intentions, Department of Biblical Studies University of Sheffield, April 1999.
Baruch J. Schwartz, How the Compiler of the Pentateuch Worked: the Composition of Genesis 37 y The Book of Genesis, Composition, Reception, and Interpretation Brill, Leiden • Boston, 2012.
Bernd U. Schipper, Joseph in Egypt A Critical Evaluation of the Classical Parallels and a New Interpretation y The Joseph Story between Egypt and Israel (Archaeology and Bible), Tübingen, 2021
Brian O. Sigmon, Between Eden and Egypt: Echoes of the Garden Narrative in the Story of Joseph and His Brothers, A Dissertation Submitted to the Faculty of the Graduate School, Marquette University, in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree of Doctor of Philosophy.
Camille Guerin, The Joseph Story from an Egyptological Perspective y The Joseph Story between Egypt and Israel Mohr, Siebeck Tübingen, Germany, 2021.
Diez Otto Edzard (ed), Gudea and His Dinasty, RIM EP vol. 3/1, Toronto-Bufalo-London: University of Toronto Press, 1997.
Donald B. Redford, A Study of the Biblical Story of Joseph, Genesis 37-50.
Dylan Ellison, The Characterisation of Judah in Joseph Narrative: Genesis 37:1-47:27, A dissertation submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of Master of Theology (Biblical Studies), School of Religion, Philosophy and Classics Faculty of Humanities Supervisor: Prof. Gerald West 2012.
Hoseung Lee, Joseph the Divine Trickster, Scriptura 121 (2022:1)
Ede Franziska, The Joseph Story: Diaspora Novella – Patriarchal Story – Exodus Narrative у The Joseph Story between Egypt and Israel, Mohr Siebeck Tübingen, Germany, 2021
Emily Wilson, The Story of Joseph and Potiphar’s Wife: Thomas Mann’s Joseph and His Brothers and his Early Jewish and Christian Sources, A thesis presented for the B.A. degree With Honors in The Department of English and the Independent Concentration Program University of Michigan Spring 2009.
Esaies de-s Ia Lawman Mourna, Responsibility in the Joseph Narrative (Gen 37-50), Submitted in fulfillment of the requirements for the degree of Master of Theology in the subject Old Testament at the University of Soth Africa, Suoervisor: Prof, I J J Spangenberg, November, 2008.
Eunjung Kim, A Parallel Structure between the Jacob Narrative (Gen 25:19-37:1) and the Joseph Narrative (Gen 37:2-50:26): The Purpose of God’s Election of the Patriarch, A Thesis submitted to the Faculty of Theology of the University of St. Michael’s College and the Biblical Department of the Toronto School of Theology in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy in Theology awarded by the University of St. Michael’s College, 2013
https://balasevic.in.rs/ep-o-gilgamesu-gilgames-tekst/, приступљено 10.05.2024;
Konrad Schmid, Sapiential Anthropology in the Joseph Story у The Joseph Story between Egypt and Israel, Tübingen, Mohr Siebeck, 2021.
Michael V. Fox, Joseph and Wisdom, у The Book of Genesis, Composition, Reception, and Interpretation,  VT Supp, Vol 152, Brill , 201, 233-234;
Samuel Arnet, Aspects of Jewish Identity in the Joseph Story у The Joseph Story between Egypt and Israel, Tübingen, Mohr Siebeck, 2021.
Samuel Cyrus Emadi, Covenant, Typology, and the Story of Joseph: A Literary-Canonical Examination of Genesis 37-50, A Dissertation Presented to the Faculty of The Southern Baptist Theological Seminary, 2016.
Samuel Emadi, Covenant, Typology, and the Story of Joseph, Tyndale Bulletin 69.1 (2018).
Thomas Römer, « How “Persian” or “Hellenistic” is the Joseph Narrative?  y The Joseph Story Between Egypt and Israel, 2021.
Victor A. Hurovitz, I have Built You an Exalted House: Temple Building in the Bible in Light of the Mesopotamian and Nortwest Semitic Writings, JSOT Supp 115, Shefild: Shefild University Press, 1992.
Wojciech Sebastian Werhun, Autonomy and authenticity: Joseph's personal journey towards freedom and truth, Boston College Electronic Thesis or Dissertation, 2019.
Јован Благојевић, Јован Благојевић, Жанровска критика и Свето писмо – пример Синајске приповести (Изл 19-40) у Бокатин Дијак, часопис за језик, књижевност и духовност, вол VIII, бр 15 (2020).

Објављено у под-циклусу о мотиву снова у приповести о Јосифу:
https://bkcentar.rs/sr/blog/motiv-snova-u-pripovesti-o-josifu-1-deo-od-gospodara-snova-do-tumaca-snova-gospodara-faraona
https://bkcentar.rs/sr/blog/josif-tumac-snova-citalac-bozanskih-tajni-ili-ljudske-psihe

Раније објављени текстови у серијалу о Јосифу:
https://bkcentar.rs/sr/blog/braca-prodaju-josifa-da-li-su-nedorecenosti-kontradikcije-i-praznine-posledica-nevestog-redaktora-ili-narativnog-genija
https://bkcentar.rs/sr/blog/da-li-je-tipolosko-hristolosko-citanje-pripovesti-o-josifu-utemeljno-u-biblijskom-tekstu
https://bkcentar.rs/sr/blog/josif-pred-izazovom-drustvene-ne-pravde
https://bkcentar.rs/sr/blog/svet-porodice-i-porodicnih-vrednosti-u-postanju
https://bkcentar.rs/sr/blog/zenski-likovi-u-josif-pripovesti-prvi-deo
https://bkcentar.rs/sr/blog/gospodja-potifar-zenski-likovi-u-josif-pripovesti-drugi-deo
https://bkcentar.rs/sr/blog/tamara-teska-heroina-zenski-likovi-u-josif-narativu-treci-deo
https://bkcentar.rs/sr/blog/jakov-sporedni-likovi-josif-narativa-prvi-deo
https://bkcentar.rs/sr/blog/braca-kao-sporedni-likovi-josif-narativa-drugi-deo
https://bkcentar.rs/sr/blog/likovi-egipta-sporedni-likovi-josif-narativa-treci-deo

  • BIBLICAL CULTURAL CENTRE
  • Kraljice Natalije 76
  • Belgrade