Bkc logo32x32

БИБЛИЈСКИ КУЛТУРНИ ЦЕНТАР

МЕНИ
  • Почетна
  • О нама
  • Блог
  • Архива
  • СРП
  • ENG

000%d0%b0 jpg

У ПОТРАЗИ ЗА ГРОБНИЦОМ ПРВОГ БОРЦА ПРОТИВ МОНОТЕИЗМА И ПОЛИТЕИСТИЧКОГ МУЧЕНИКА – трагајући за местом почивања великог везира Аменхотепа Хуја шпански археолози открили две гробнице са шездесет свештеничких мумија

02 Фебруар 2023

Шпански археолози су у Луксору открили две гробнице са више од шездесет мумија. Гробнице су биле на дубини од 6м саопштио је директор археолошке мисије Франциско Ј. Мартин (FranciscoJ. Martín). Он је предводио тим од 22 шпанска египтолога са којима је сарађивало 8 египатских колега. Проналазак је повезан са Екхатоном (1353-1336. год. пре Хр.) који је најконтраверзнији фараон 18. династије и један од најконтраверзнијих фараона уопште. У шестој години владавине напустио је традиционални египатски политеизам и почео да обожава Атона, бога соларног диска. Недуго потом, наредио је уклањање видљивих представва других богова. Екхатонова монотеистичка револуција праћена је насиљем и на њу је, после Екхатонове смрти насељем и узвраћено. У новије време постоји склоност повезивања јеврејских верских пракси из доба Старог завета са Египтом из времена Амарне. Мисија проналажења ових гробница названа је Пројекат везира Аменхотепа Хуја (Vizier Amenhotep Huy Project), посвећена је великом везиру који је био, према савремним претпоставкама, вођа опозиције верским реформама фараона Екхатона. Сматра се да је као вођа противљења Екхатону Аменхотеп Хуји наставио да има значајан утицај након своје смрти и сматран је мучеником. Мумије пронађене у одајама поред његовог последњег почивалишта били су високи званичници свештенства Амона од Тебе који су веровали да је његова гробница место престижа.

Пронађене гробнице, ипак, припадају времену после великог везира.
Мартин је такође рекао Ефеу да су две сахране из периода након датума гробнице везира Аменхотепа Хуја који се на положај успео током 18.Династије као шеф администрације током последње трећине владавине Аменхотепа III, деветог фараона 18.династије кога је наследио Амнехотеп IV познатији као Екхатон. Аменхотеп III био је девети фараон 18.династије. Тебанска гробница великог везира Аменхотепа Хуја остала је недовршена што је научнике навело на закључак да је био глас опозиције која се противилила  религијским идејама тј. атномизму (јеретичком монотеизму Екхатона) новог фараона. Новооткривене одаје су повезане са Недовшреном гробницом која се састоји од капеле са 30 стубова. Локалитет је богат пример архитектонског стила. Пошто су стубови оштећени, планира се завршетак њихове реконструкције (до сада је реконструисано шест).
 
Екхатон, ревулиционар, јеретик или верски занесењак?
Екхатон (1353-1336. год. пре Хр.) је најконтраверзнији фараон 18. династије и један од најконтраверзнијих фараона уопште. На трон је ступио у раним тинејџерским годинама по смрти старијег брата. Његова рана владавина поклопила се са периодом када се Египат уздизао ка врхунцу моћи. Империја никада није била богатија, сигурнија и моћнија. Ове године се могу схватити као и прелазни период ка религијском обрасцу који млади владар најављује променом имена у шестој години владавине (односно првој години самосталног царевања). Обожавање Амона је, до тад, било раширеније од обожавања било ког другог бога у долини Нила. Околности које стоје иза раста његовог култа свакако указују на то да је био распрострањен политичком а не верском пропагандом. Свештенство Амоновог култа вековима је јачало утицајем и богатством изједначивши се са царским домом. У шестој години владавине напустио је традиционални египатски политеизам и почео да обожава Атона, бога соларног диска. Недуго потом, наредио је уклањање видљивих представва других богова. Екхатонова монотеистичка револуција праћена је насиљем. Хијероглифи су исечени са зидова храмова и гробница. Свештенство Хелиополиса било је пријемчљивије његовим концептима од свештеничке сабраће из Тебе. Тамошњи свештеници, они који су имали довољно времена и средстава, сакрили су реликвије а затим су напустили храмовне комплексе. Екхатон је поставио нове свештенике или једноставно присилио Амонове свештенике у службу његовог новог монотеизма. Атенизам је увођен уз присилу војске. Верски прогон била је новина за Египћане који су миленијумима поштовали многе богове и били увек способни да нова божанства укључе у постојећи пантеон. Ипак, не треба пренаглашавати насилни карактер атенизма. Многи храмови древних божанстава су наставили да фукционишу а са натписа је уклањљања само ознака којом се сугерисао плурал богова. Степен уништавања постојећих верских објеката који су спроводили атенисти био је далеко мањи од оног који је доцније извршен на атенистичком религијском баштином после смрти њеног оснивача.
Атенизам је био веома ексклузивистичка религија. Владарска породица и то пре свега цар сматран је јединим посредником између човека и бога. Можда је тај екслузивизам био разлог због којег је престоница премештена из Тебе у Амарну, град чије је древно име дословно значило хоризонт-престоница Атона. Овај град је био средиште империје током десет година које се називају Амарна период. Једна деценија би се могла сматрати сматрати занемарљивом у тромиленијумској историји Египта, али се овај период показао изузетно далекосежним.
На свом врхунцу, Амарна је имала више од 10.000 становника, свештеника, трговаца, лађара. Сваког дана, Екхатон и Нефертити су у кочијама пролазили од једног до другог краја града, одражавајући путовање сунца преко неба. Они су били виђени, или да су барем они видели себе, као оваплоћење божанства на земљи.  Међутим, док је нова престоница блистала остатак царства се урушавао. Војна освајања Египта су заустављена и ослабљена је одбрана граница. Бројне територије су се осамосталиле а ништа од тога као да није дотицало фараона који је у новој престоници био изолован од свог народа и његових мука. Чини се да чак ни сви становници нове престонице нису прихватили монотеистичку религију коју је промовисао Екхатон. Ван престонице било је још више неслагања са његовим верским уверењима. Осим тога, у древном Египту религија је била један од кључних економских покретача. Одбацивање постојећих веровања и њихових материјалних израза тешко је погодило бројне занатлије које су живеле од производње реликвија али и многе друге слојеве друштва. Напуштање поштовања старих богова, многе Египћање је плашило, јер је њихово веровање у загробни живот било пољуљано. У овом периоду Египат је погодила куга која је донела глад а затим је дошло и до прве забележене епидемије грипа. Умрле су хиљаде људи. За све ово је, у мисли Египћана, вероватно био одговоран јеретички фараон.
Екхатонов наследник, Сменкхкара, је кратко владао, да би потом био устоличен осмогодишњи Тутанкатен (1336-1327. пре Хр.) који је променио име у Тутанкамон. Тим чином је изразио отклон од атенизама. Он је, вероватно, био марионета у рукама Амонових свештеника који су видели прилику да обнове свој утицај и стару религију. Амарна је напуштена а Мемфис је постао престоница. Започето је уништавање трагова Ехкнатона и његове јеретичке религије. Царево име је уклоњено са свих званичних царских листа, храмови су срушени а материјал употребљаван у другим пројектима. Амарна је остављена да лежи у рушевинама у пустињи.
У оцени револуционарности Екхатонових религијских уверења и пракси треба бити опрезан. Корени атенизма су далеко дубљи него што се то обично претпоставља. Аменхотеп II, градитељ сфинги и храмова био је владар Хелиполиса а не Тебе. Његов син Тутмос је, такође, био повезан са свештенством Хелиополиса који су уздизали соларно божанство Атон-Ра-Хоракти. Владавина Аменхотепа III довела је до ширења јаза између тебанских свештеника Амона и северних свештеника соларног божанства који су гајили древна предања северноегипатских династија и митолошких школа. У овим предањима цар је фигурирао као син бога Ра, онај којем је остарели Ра предао власт као Хорусу. Ра као Хорус два хоризонта постао је бог излазећег и залазећег сунца и заштитник цара. Аменхотеп III је изједначен са Ра-Хоракти-Кхепра-Атумом, Хелиополиса.
Са друге стране, Амоново свештенство Тебе је толико ојачало да је свог патрона покушавало да изједначи са богом Ра (обликујући концепт Амон-Ра) и да га позиционирају као најзначајније божанство свег Египта. Тиме су јачали и сопствену моћ и то не само над земљом већ и над самим двором. Изједначавањем Ра са Амоном фараон је постављен у позицију Амоновог сина а то је била позиција онога који прима савете његових посредника (свештеника). Ова игра моћи навела је Аменхотепа III да издејствује да почасна титула другог свештеника Тебе припадне поглавару свештеничког братства Хелиополиса. Штавише, по смрти свештеничког поглавара Тебе, везира Птахмосеа, Аменхотеп III је ту позицију доделио нижем племићу Рамосеу а не неком политички моћном припаднику свештеничког братства. То су били кораци који су имали за циљ ограничавање моћи тебанског свештенства и њима је трасиран пут којим се, до крајности, упутио његов наследник који је намерио да свештенство у потпуности почини моћи цара. Екхатон у средишту култа Амон-Ра, Карнаку, на јужном улазу поставља сцене повезане са богом Атон-Ра-Хоракхти. Поступци које спроводи откривају да је разумео и ценио легитимитет Амон-Ра и да му је управо тај легитимитет био потребан да би потврдио свој нови верски став.
Грађевине које је подигао срушене су по смрти Екхатона али је велики део грађевинских блокова очуван што је омогућило њихову реконструкцију. Реконструкција је показала ране карактеристике Амарна стила али и то да је, макар у том периоду, Ехнатонов бог коегзистирао са традиционалним египатским божанствима. Ипак, пронађена су сведочанства да су у овом периоду, неуобичајено, уведени порези храмовима. Средства добијена на тај начин употребљавана су за изградњу објеката повезаних са Атоновим именом. Чини се да су чак и земљишњи поседи у власништву храмова делом конфисковани и додељени дворјанима и племству. 
Радикална промена, која је подразумевала напуштање Тебе и пресељење у Амарну, обележила је пету годину владавине Екхатона. Разлог овог чина је непознат. Стиче се утисак да је он Амарну изабрао зато што није била посвећена ни једном од богова. Стратешки је, такође, заузимала добар положај у средишту између две египатске провинције. Можда је Амарну видео као равнотежу, као израз маат-концепта. Треба имати на уму да религија древног Египта није била политеистичка у строгом смислу речи. Богови древног Египта били су пројава универзумске равнотеже која је омогућавала и одржавала живот. У пракси народних маса она је, свакако, имала груби политеистички облик. Па, ипак, у свом префињеном облику била је политеизам који је монотеизам - рекао би М. Елијаде. То је била школа мишљења која се стално мењала. Екхатон је хтео да јој помогне у смеру у којем су ти кораци водили. Суптилност којом је он правио разлику између класичног обожавања Сунца и прперознавања његових зрака (који би можда могли да буду означени именима која су носили неки египатски богови) као извора и услова живота је веома дубока, и на ту дубину Египат у том тренутку није био спреман.
Екхатон је први индивидуалиста и историји, онај који је одбацио сујеверје, сматра археолог Џејмс Хенри Бреастед на шта се надовезује египтолог Хенри Хал који је Екхатона назвао првим научним умом. Има нечег у Акхенатону што чини да га доживљавамо веома модерним, нама савременим ликом. Да ли је то његова слобода у одбацивању стереотипа, потреба да спонтани пољубац са Нефертити изнесе пред јавност у виду рељефа и свакодневицу учини светом, или је то пак ослобађање од страха од стихијског схватања природе и логичан закључак да мора постојати само један Створитељ света? – питају се људи и данас док размишљају о овом јединственом владару две земље.
 
Атенизам и јахвизам
Екхнатонов монотеизам је круцијалан за развој познијих монотеистичких религија. Његово уздизање Атона на превласт променило је не само Египат већ и ток светске цивилизације. За оне који су дошли после њега он је био јеретички краљ и непријатељ. Да ли је био боље прихваћен од не-египћана? Око стотину година касније још један човек који станује у Египту размишља о једином Богу. Мојсеј, по пореклу Јеврејин, потомак Авраамов, у исто време је припадник египатске аристократије и поробљеног народа. Попут Акхенатона он одлази у пустињу вероватно једино девичанско место када су у питању религијске идеје. Као да су извори и плодна места већ одавно заузети идолопоклонством и као да у се тој пустињској суши најбоље може расцветати оно што се оком не може видети — смисао и вера у јединог Бога – примећује Олга Благојевић-Михајловић.
У новије време постоји склоност повезивања јеврејских верских пракси из доба Старог завета са Египтом из времена Амарне. Каткада и неоправдано тенденциозно. Нпр. јеврејска верска (Рош Хашана) и грађанска Нова година се разликују за седам месеци. Та разлика одражава, према неким схватањима, сећање на хипотетичку седмомесечну разлику између Екхатоновог ступања на престо као очевог савладара и почетка његовог самосталног царевања. Међутим, чини се вероватнијим да је Екхатон био очев савладар пет година а не седам месеци.
Рош Хашана је обелевежаван звучним шофарима (Лев 23:24; Бр 29:1) и каткад повезан са праксом крунисања јерусалимских царева или прославама њиховог крунисања као начина антиципирања у прослављању Божијег царства (Изл 15:18; Пс 45; 47; 93; 95; 97; 98:6). Празник је, стога, повезиван са ишчекивањем Месије и коначним Божијим царством чија је коначна тачка била ослобађајућа пресуда помиловања за коју се веровало да се изриче десет дана касније, на Дан Помирења (Јом Кипур). Са празновањем Рош Хашана, наводно, била су повезана ритуална прања. Наведени моменти се, тенденциозно, доводе у везу са праксама које су постојале у Амарни. У Атоновој престоници омиљени иструмент је био шофар повезиван са соларним култом и церемонијом обнављања фараонове власти и царског крунисања (тзв. Сед-празник). Ступање на трон и прославе ступања на трон у Амарни је довођено у везу са ритуалним купањима владара који се, симболично, урањао у воде живота. 
Нема података да је у израилској религији прослава Рош Хашана била више повезана са ритуалним купањима него неки други празник. Веза између Рош Хашана и царског крунисања (или прослављања тог крунисања) може да повеже Амарну и Јерусалим, али слична пракса постојала и у Вавилону где је Нова година је прослављала Мардуково крунисање након победе над Тијамат. Поменута победа и успињање Мардука на место поглавара пантеона, приказивана је кроз годишњу обнову владавине владајућег цара. Дакле веза Јерусалима и Амарне ничим није екслузивнија од везе Амарне и Вавилона или Јерусалима и Вавилона. Другачије речено, карактер израилског празника Рош Хашана не рефлектује праксу Амарне, већ општи амбијент древног Оријента. 
Религијски мотиви који се јављају у уметности (сфинге, херувими исл) су, такође, део општег религијског наслеђа древног Оријента, а не специфичне везе атенизма и јахвизма. Такође богослужбени обрасци, нпр. клањање ничице, је форма поклоњења и богопоштовања присутна у библијским наративима и може се повезати са приказима Екхатоновог и Нефертитиног поклоњења Атону, али и са другим сличним облицима богослужења познатим у Месопотамији и на Леванту (нпр. Дн 2: 47). Сличности свештене одеће у различитим областима древног Оријента рефлектују исто наслеђе. Проста бела ланена одећа коју првосвештеник обалачи на Дан помирења (тзв. киттел) може да симболише колико и чистоту толико и погребну одећу (приступ престолу Божијем сматран смртном опасношћу), а не египатску идеју поновног рођења и новог живота која је специфично развијена у Амарни на бази ранијих предања. Терминологија коју су употребљавали библијски писци, нпр. позивање на моћну десницу Господњу и његову снажну мишицу (Изл 15:6; Пнз 26:8) изгледа као ехо атонистичке терминологије (Earlier Proclamation, Amarna Boundary Stelae) или египатских освајачких описа моћне руке фараона, али терминолошке сличности постоје у приближно истом степену и са религијском књижевношћу других области древног Оријента. Мотив светлости, пре свега божанске (Пс 27:1 Бр 6:25), није карактеристично само за Египат а нарочито не само за Амарна-период у којем је, свакако, било највише наглашано. Каткад се пореди пракса трократне дневне молитве препознатљиве у библијским одељцима као повезане са вечером, јутром и подневом (Пс 5:3; 55:17; 97:11) у три молитвена обраћања Сунчевом диску у египатској религији Амарне. Међутим, у египатској религији објекат богопоштовања је Сунчев диск у својим различитим (јутарњим, вечерњим и подневним) формама, односно његови зраци и светлост коју пружа. Та светлост се препознаје као извором живота док се само Сунце представља као врховни створитељ. Потпуно супротно, у библијским изворима Сунце и његово кретање се користе као временске одреднице за молитвено обраћање Невидљивом Богу који је створио и само Сунце. Сунчева светлост се препознаје као животодавна енергија али истински животодавац за библијског писца није Сунце већ Творац и самог Сунца.
Штавише, можда се може говорити о утицају раноизраилског хенотеизма (веровање у једног Бога отаца без негирања али ни прихватања других богова) који је посредством праоца Јосифа био присутан на самом египатском двору у деценијама које су претходиле Екхатоновој реформи. Бог отаца можда није био једини у њиховом верском систему, али је свакако био један, онај који им се обратио и којег су поштовали. Штавише, чини се да су родозачетници Израила макар нека од божанстава Ханана препознавали као аспекте свог Бога. Такав концепт је могао бити надахњујући за реформу коју је покушао спровести Екхатон. Иако она није успела, тешко је претпоставити да је у потпуности била неутралисана. Вероватно да су утицајни заговорници Екхатонових веровања били присиљени да одустану од јавног исповедања својих верских уверења али су она у неким тајним (можда и илегалним) круговима интелектуалаца могла да преживе наредне деценије и векове и да доспеју до Мојсеја који је и сам био васпитаник египатског двора. Он је могао да формира нову синтезу у којој је своју веру у Бога отаца и Бога који му се јавио обликовао у терминолошким изразима преузетим из атенистичким химни. То би могло да буде једно од објашњења сличности између нпр. знамените Екхатонове Химне Атону и Псалма 104.
 
Велики везир Аменхотеп Хуји први мученик политеизма?
Чини се да је један од најзначајнијих противника Екхатона био велики везир са краја владавине његовог оца, Аменхотеп Хуји. Говорећи о локацији његове гробнице Ф. Ј. Мартин истиче: то је веома богата локација и откривамо многе ствари и да су на  везировом гробу почеле да се граде гробнице из других различитих династија што упућује да се простор сматрао светим. Сматра се да је као вођа противљења Екхатону Аменхотеп Хуји наставио да има значајан утицај након своје смрти и сматран је мучеником. Мумије пронађене у одајама поред његовог последњег почивалишта били су високи званичници свештенства Амона од Тебе који су веровали да је његова гробница место престижа, рекла је Тереза Бедман, кодиректор пројекта истакавши да је то довело до стварања некрополе у везировом гробу. Из археолошког контекста можемо потврдити да пронађени појединци, припадају породичним групама или повезани са, средњим и високим свештенством Амона из Карнака, закључио је Мартин-Валентин.
Археолошка мисија, уз сарадњу са Луксорским музејем, организовала и изложбу артефатака везирове некрополе међу којима нарочито место заузима укључујући саркофаг украшен представом бога Амона. Наиме, оком последњих 14 година овај пројекат је открио око 200 комплетних мумија. Артефакти са ископина тренутно се могу видети на изложби Благо везира Аменхотепа Хуја у Луксорском музеју, а најављена су и нова истраживања за 2023.год. која би се обављала од септембра текуће године, односно по завршеној реконструкцији стубова некрополе.
Ово је добра вест за Египат, који сваке године привлачи све више туриста да открију археолошка чуда земље. Највећи светски музеј посвећен древном Египту, тј. Велики египатски музеј (Grand Egyptian Museum, GEM), отвориће своја врата 2023. год, у подножју пирамида у Гизи, у близини Каира. Посетиоци ће моћи да виде скоро 100.000 предмета, укључујући цело Тутанкамоново благо.
 
Извор:
https://www.jpost.com/archaeology/article-726323?fbclid=IwAR15cb-0SYGhG3YnE1Rohr023w-kRmHGNMBo2HtN-6dHza1cyLIeF-2oo4I
https://news.artnet.com/art-world/archaeologists-discover-60-egyptian-mummies-luxor-2238388
https://www.en-vols.com/en/inspirations-en/tombs-mummies-egypt-luxor/
https://www.artnews.com/art-news/news/mummies-found-tombs-luxor-egypt-1234652632/
https://www.theartnewspaper.com/2023/01/04/discovery-of-60-mummies-in-egyptian-city-of-luxor-points-to-elaborate-burial-ground
https://bkcentar.rs/sr/blog/pod-suncem-amarne-jereticki-faraon-ekhaton-i-njegov-monoteizam
тагови: библија, свето-писмо, стари-завет, атонизам, јахвизам, монотеизам, аменхотеп, екатон, амарна, политички-престиж, велики-везир-аменхотеп-хуји, вођа-опозиције, мученик-политеизма, мумије, библијски-културни-центар
  • БИБЛИЈСКИ КУЛТУРНИ ЦЕНТАР
  • Краљице Наталије 76
  • Београд